חינוך

על הרגלים והשפעת הסביבה

בהמשך לאמור בפרקים הקודמים, קיימים עוד שני קריטריונים נוספים המגדירים את המצב והם הרגלים והשפעת הסביבה אליהם נתייחס במאמר זה

| כ"ז תשרי התשע"א | 05.10.10 | 00:00

 
פותחין דבר מלכות, מדברי הרבי:
 
כל הקדוש בעם אלוקי אברהם ויסוד בית בישראל, בהעמדת דור ישרים וחינוכם, בכשרות האוכל, ואצילות טוהר קדושת השבת, מסר ונתן השם הנכבד והנורא על ידי נשי ישראל לשמרם ולעבדם.

האשה אשר תמלא חובתה ותעודתה בחיי המשפחה, בהנהגת הבית ובחינוך על פי התורה, עליה הכתוב אומר "חכמות נשים בנתה ביתה".

ספר הפתגמים "היום יום" כו אדר שני

 

התנאי השלישי – הכרות יסודית של החניך

מדידת המצב

בהמשך לאמור בפרקים הקודמים, קיימים עוד שני קריטריונים נוספים המגדירים את המצב והם הרגלים והשפעת הסביבה אליהם נתייחס במאמר זה.

 

רגילות

הנהגה שאדם מתרגל לעשותה נעשית לו כטבע שני. המחנך חייב לקחת בחשבון את ההרגלים בהם הורגל המחונך. אי אפשר לצפות להישגים זהים משני אנשים שהורגלו בהרגלים שונים.

הרגל שנעשה טבע הוא מידה תקיפה ביותר ויש לו השפעה על הגוף ועל כוחות הנפש. ההרגל כל כך חזק עד שהוא "למעלה מהשכל" היינו שגם אם האדם מבין בשכל שההרגל הינו מגונה, כיוון שההרגל כל כך חזק, הוא  לא יצליח להשתחרר ממנו.
אמנם האדם הוא בעל הבית על עצמו ויש לו אפשרות לשנות את הרגליו, אך עם זאת, כאשר ניגשים לחינוך, יש לזכור עד כמה קשה לשנות הרגל ולהתייחס למחונך בהתאם לכך.
האבחון הוא מאוד חשוב, כי כשם שרופא הגוף חייב לאבחן את המטופל לפני שמתחיל את הטיפול, כך גם המחנך (רופא הנפש) חייב לאבחן את המחונך לפני שהוא ניגש לעבודת החינוך.

גם כאן כמובן, נשתמש ברגילות לטובה, ונרגיל את המחונכים בפעולות טובות, עד שיהפכו להם כטבע שני.

 

השפעת הסביבה
נחלק את הסביבה לשלוש קטגוריות שונות:

  1. מצב הסביבה
  2. הציבור אליו האדם משתייך
  3. גודל היישוב בו הוא גר

ההבדל בין מצב הסביבה לציבור הוא, שמצב הסביבה מתייחס לכללות האנשים שגרים איתו ביישוב אף אם הוא לא בא איתם במגע יום יומי (שגם אז יש לזה השפעה עליו) ואילו המושג "ציבור" מתייחס לסביבה הקרובה שלו (לקהילה) האנשים איתם הוא לומד ומתפלל וכד`.
מקום המגורים משפיע הן על המצב הגשמי והן על המצב הרוחני של האדם, וכן על חיי משפחתו ואפילו על תכונותיו העצמיות. ידועים דברי הרמב"ם, שאם האדם לא מוצא יישוב עם סביבה טובה עדיף שיצא למערות ולחוחים ולמדברות ויחיה שם לבד.

השפעת הסביבה החברתית היא לא רק מצד האנשים אלא גם מצד טבע  המקום עצמו.  מסביר אור החיים על דברי משה למרגלים שיבדקו האם הארץ מגדלת גיבורים או חלשים, ש"יש ארץ שהבלה ואוירה זך ובריא וממזג הטבעיות, ויש שאוירה עכור ומעופש ומתנגד למזג הטבעיות.."

בנוסף, גם לגודל הישוב יש השפעה על האדם הגדל בו. ההבדל בין מי שגדל בכפר לבין מי שגדל בעיר אינו רק הבדל חיצוני, אלא הבדל פנימי שמשפיע ממש על התפתחות הכישרון וכוחות הנפש והתנהגות של האדם, השפעה שנשארת לכל החיים.

כאן בעצם סיימנו את התנאי השלישי – הכרת המחונך, בו למדנו על סוגי מחונכים שונים, מתוך הבנה שבחינוך חשוב מאוד לדעת מול מי נמצאים כי כאשר רוצים להשפיע ולחנך, צריך להתאים את עצמנו לכלים של ה"מקבל" של המחונך.

 

הרב נדב כהן - אסנט צפת

 

פייסבוק מייל

כותרות עיקריות

סיפורים
0

המעשה הוא העיקר - סיפור

לעיתים קרובות, יושבים חסידים ומתוועדים. המשפיע אינו מסתפק רק בהעברת מסרים, אלא מרבה לתבל אותם בסיפורים שונים, מהעבר וגם מההווה. מהי הסיבה לכך ? מדוע אינו מספיק להעביר את המסר עצמו ?
קראו עוד
קצרים
רוחניות
רוחניות