חינוך

בין אהבה לפינוק

מהם ההבדלים בין אהבה לילד לבין פינוק הילד ?

| כ"ז תשרי התשע"א | 05.10.10 | 00:00

פותחין בדבר מלכות מדברי הרבי:

אחד מקווי ה אופי העיקריים של חב"ד-ליובאוויטש הוא ההדגשה על חינוך, שבאה לידי ביטוי בפעילות מסועפת בשדה החינוך, פעילות שמתבצעת מתוך מסירות נפש. זוהי מסורת שראשיתה עוד מהבעל שם טוב, מייסד החסידות, שהתחיל את הפעילות החינוכית שלו עוד לפני התגלותו, בכך שהיה מלמד דרדקי (ילדים). למסירותו ואהבתו לילדים הקטנים לא היה גבול. ממלא מקומו, המגיד ממזריטש, איחל לעצמו, שבעת נשיקת ספר תורה ירגיש חיבה כמו זו שהרגיש הבעל שם טוב כנשק לילד קטן.

אגרות קודש חלק כ"ד עמוד מז.

ילד שמאוד אהב את המורה שלו הגיע לכיתה בבוקר כאשר שעון חדש ענוד על ידו. הילד נורא רצה להראות את השעון למורה. באותו יום המורה איחר לכיתה, וברגע שהוא נכנס, הילד שכבר כל כך רצה להראות את השעון למורה, סימן למורה עם היד על השעון שלו. המורה חשב שהילד מעיר לו על האיחור, כעס על הילד ואף העניש אותו...

 

מה ההבדל בין אהבה לפינוק?

אהבה היא דבר נפלא שבונה את הילד. זה חייב להיות באופן גלוי בין הורה לילד ובין מחנך למחונך. אהבה פירושה שיש קשר פנימי ועמוק בין השניים. ילד שגדל בבית עם אהבה, ושמרגיש ויודע שאוהבים אותו, יגדל עם ביטחון, חוסן, גב וכוח להתמודד עם אתגרים. ילד אהוב לא יחפש אהבה במקומות זרים, ידע להעניק אהבה לאחרים, ויחיה חיים בריאים.

פינוק, לעומת זאת, זה  דבר שהורס את הילד. פינוק פירושו שהילד חושב ומרגיש שהכל מגיע לו ולכן דורש זאת מהוריו.

ילד שגדל מפונק חי באשליה, משום שלמד  לחשוב שהכל מגיע לו. החברה לא אוהבת אנשים מפונקים, ולא נותנת להם כל מה שהם מבקשים כמו ההורים, לכן, כל עוד הילד בבית, זה יכול להתקבל איכשהו. אך, ברגע שהילד יגיע לבית ספר או בשלב יותר מאוחר הילד יסבול בחברה ועלול להיפלט ממנה.

 

איך לזהות את ההבדל בין אהבה לפינוק?

באהבה ההורה יוזם, ההורה הוא הנותן והילד הוא המקבל. ההורה, למשל, החליט לקנות לילד משהו ולכן הוא קונה לו.

בפינוק הילד דורש ובתוקף, וההורה שמתעצל להתמודד, מעדיף למלא את בקשתו של הילד מאשר להתאמץ ולהשקיע כוחות נפש. ההורה מחפש לכבות את השריפה ולא לטפל בבעיה. במצב כזה, בניגוד לרצוי, הילד הוא המשפיע וההורה הוא המקבל. דבר זה יכול להתחיל אצל ילדים כבר בגיל שנה שנתיים. רק עמידה בתוקף (כמובן באהבה ובנועם) של ההורים מגיל צעיר תוכל למנוע זאת בהמשך.

עוד הבדל שיכול לאפשר התבוננות מבחינה בין השניים הוא שבאהבה ההורה נותן את עצמו לילד, במחמאות, במתנות וכד`.

בפינוק, לעומת זאת, נותנים לילד שירות. לדוגמא: הילד לא מגיע לבד לממתק שבארון,  אז הוא מפעיל את האבא ביללות ובצרחות שיביא לו את הממתק. הוא לא מקבל את האבא, הוא מקבל שירות מהאבא.

 

לסיכום
באהבה ההורים קובעים את הגבולות ובפינוק הילד קובע.

 

הרב נדב כהן - אסנט צפת

פייסבוק מייל

כותרות עיקריות

סיפורים
0

המעשה הוא העיקר - סיפור

לעיתים קרובות, יושבים חסידים ומתוועדים. המשפיע אינו מסתפק רק בהעברת מסרים, אלא מרבה לתבל אותם בסיפורים שונים, מהעבר וגם מההווה. מהי הסיבה לכך ? מדוע אינו מספיק להעביר את המסר עצמו ?
קראו עוד
קצרים
רוחניות
רוחניות