זוגיות

"תוהו ותיקון" בזוגיות - המאמר המלא

הקשר הזוגי נמצא כמובן בקו האמצעי – הקו המחבר. ולמרות שכל תחומי החיים דורשים תיקון, במערכת הזוגית התיקון – כלומר, האיזון הנכון בין כל הקוים - היא חשובה במיוחד.

| ד' סיון התשע"ב | 25.05.12 | 00:00

האדם פועל בחייו בתחומים שונים כאשר עבודתו העיקרית היא להגיע לתיקון המציאות הפרטית שלו וממילא דרכה לתיקון המציאות הכללית. ספר יצירה מחלק את תחומי החיים של האדם בהתאם לשש המידות הרגשיות שבנפש האדם והבריאה. שש המידות עצמן מחולקות לשלושה קוים – קו ימין, קו שמאל וקו האמצעי. המקום המתוקן אליו האדם צריך לשאוף הוא מקום בו קיים איזון והרמוניה בין שלושת הקוים.

הקשר הזוגי נמצא כמובן בקו האמצעי – הקו המחבר. ולמרות שכל תחומי החיים דורשים תיקון, במערכת הזוגית התיקון – כלומר, האיזון הנכון בין כל הקוים - היא חשובה במיוחד.

בסדרת המאמרים הבאה נעסוק בע"ה בהגדרת שני המצבים בנפש – תוהו ותיקון, נעבור על כל אחד מתחומי החיים השונים ונבדוק את ההשפעה של כל אחד מהן על המערכת הזוגית.

נתחיל במקום אותו אנחנו מכירים בדר"כ מקרוב – התוהו...

עולם התוהו

תודעת התוהו ביסודה היא תודעת ה"לבד". האדם מרוכז בעצמו ולא פנוי לראות את הסביבה ואת המציאות שסביבו. בגלל שהוא כל כך עסוק וטרוד בענייניו, הוא לא מסוגל "לראות" את השני, לא מסוגל להזדהות עם מישהו שונה ממנו, וממילא כל יכולת החיבור לזולת נחסמת.

מה בעצם גורם לאותה תפיסה פנימית ולאותה טרדה שלא משחררת אותו להתחבר עם עוד מישהו?

מובא בספרים שהתודעה התוהית היא מקור המשברים במציאות והיא הסיבה לכל הבעיות ולכל המחסומים שלא מאפשרים לנו להתקדם בחיים באמת ולחיות אותם מתוך מקום של שלווה ותענוג.

תודעה זו מגיעה משבירת הכלים של עולם התוהו.

עולם התוהו הוא עולם רוחני קדוש בעל עשר ספירות. ה"בעיה" של עולם התוהו היתה שבעולם הזה האיר רק הרצון של ה` והיה חסר הארת התענוג שלו – ואז מרוב רצון הכל נשבר.

במילים יותר פשוטות - שבירת הכלים שבעולם התוהו נבעה מתחושה פנימית של חוסר מאוד גדול. חוסר ערך וחוסר קיום אמיתי. תחושת החוסר הזאת הולידה רצון מאוד חזק להתמלאות, רצון מאוד חזק להרגיש שווה ובר ערך - אפילו אם זה בא על חשבון הזולת.

בעולם התוהו כל ספירה רצתה להרגיש שהיא זו ששולטת ולכן שברה ללא התחשבות את יתר הספירות שלידה. כשהספירה הבאה הרגישה את האיום הגדול שתופסים לה את המקום, היא התגברה על עצמה ועל שאר הספירות והתרוממה בגאוה על שאר הספירות האחרות... עד שכל הספירות נשברו והתמוטטו.

ועכשיו את אותם שברים אנחנו צריכים לאסוף...

בתוך האדם עצמו קיים מאבק תמידי בין תודעת התוהו לבין תודעת התיקון. בין תחושת חוסר הערך לבין תחושת הקיום העצמי. כאשר האדם מזדהה מאוד אם החוייה הפנימית של החוסר, הוא מעצם מנותק מעצמו האמיתי. מה שגורם אח"כ לניתוק מזולת.

לכן גם מובן שהמקום התוהי חוסם בעיקר את התחום הזוגי. לאדם עם תודעה תוהית דומיננטית יהיה גם קשה בעבודה – אבל שם הוא יכול לשרוד ואפילו להצליח באופן כזה או אחר, אבל זוגיות לא יכולה להתקיים באמת מתוך מקום של תוהו, שהרי כל מהותה של זוגיות זה חיבור בין שניים וכאשר חוסר שקט תמידי הומה בקרבי, לא מתאפשר לי באמת להתחבר לעוד מישהו. אני נמצא במאבק תמידי, במקום שרוצה להוכיח את עצמי, ולהראות שאני שווה משהו – שווה יותר מהשני – ואותו מאבק שובר את הזוגיות ומשאיר אותי לבד.

הרמוניה או צרמוניה?
עולם התיקון, הנקרא גם כידוע עולם האצילות, הינו עולם שבו כל הספירות שורות בהרמוניה ובהתכללות זו עם זו. עולם התיקון הוא כמו תזמורת גדולה המורכבת מכלים שונים ונבדלים זה מזה – כלי מיתר, כלי הקשה, כלי נשיפה וקלידים וכו` – ולמרות שכל אחד מנגן את מהותו ועניינו הפרטי - צלילים שונים, גבהים שונים, סגנון הפקת צליל שונה וכמובן שמנגינה שונה – בכל אופן ולמרות הכל, מכיוון שישנה שם הקשבה ונתינת מקום, תיאום ואחדות - התוצאה היא הרמוניה עריבה לאוזן שהיא תענוג שבאין ערוך לתענוג והעריבות הקיים בניגון סולו של כלי בודד עם עצמו.
מה שמאפשר לספירות, לכלים, להתאחד ולתת מקום אחד לשני זה תנועת הביטול שלהן למי שלמעלה מהן – ובדוגמא שלנו, ביטול למנצח וליוצר וכותב סיפור הנגינה הפרטי שלו המוקרא לו דרך התוים. אם כל כלי היה מחליט לנגן מה שבא לו, ולא היה מתתחשב בשאר הכלים ובסיפורו הפרטי, תהיה זו לא הרמוניה אלא צרמוניה שתגרום לשבירת הכלים ולקהל... לברוח.
איזה תענוג
מה שמאפשר לספירות, לכלים של עולם התיקון להיות בתנועת ביטול וממילא גם בהרמוניה אחת עם השניה, היא העובדה שבעולם זה מאיר העונג האלוקי (בניגוד לרצון שמאיר בעולם התוהו). כאשר ישנו עונג, כל ספירה מרגישה את הטוב שלה, את המעלה שבה, את הייחודיות הפרטית שלה בתוך כל הסיפור הכולל. היא מאוד בטוחה במקום שלה, בתרומה שלה ובחשיבות שלה לסיפור, ולכן היא מסוגלת גם לתת מקום לשאר הספירות והתוצאה היא שבניגוד לשבירה של עולם התוהו כאן ישנה יציבות וחיבור, ואז המנגינה עריבה ומענגת.
צריך להתאמן
בעולם הנפשי שלנו, להיות בתיקון זו עבודה לא פשוטה אבל מאוד הכרחית. בכלל בהתנהלות שלנו בעולם, המקום המתוקן הוא זה שיביא הצלחה באופן היותר שלם, אבל כמו שכבר הזכרנו בעבר - בהתנהלות הזוגית שלנו זה נדרש במיוחד.
לפני שמתחילים לנגן בתזמורת קודם כל צריך ללמוד איך בכלל מנגנים. צריך לנגן היטב לבד ולהיות בטוח ביכולת הניגון שלך ורק אז אחרי אימונים רבים ניתן להצטרף לתזמורת.
בנפש, זה אומר שלפני שאדם נכנס למערכת זוגית, הוא חייב קודם כל להעריך את עצמו, להרגיש טוב עם עצמו, להיות בטוח במקום שלו ובחשיבות העצמית שלו. אדם שמרגיש ערעור פנימי במקום שלו, וכל הזמן צריך להוכיח את עצמו ולקבל פידבק מהסביבה החיצונית, הופך להיות תלוי בסביבה ויהיה מאוד מושפע ממה שקורה שם בחוץ, והתוצאה תהיה שגם לא יכול להתחבר באמת לסובבים אותו.
הכל אפשר לתקן
ולכן, ראשית הכל, כדי לפתח את התיקון שבתוכינו, אנחנו צריכים לפתח תחושה פנימית של עונג עצמי, ערך ושלימות. כמובן, שאנשים שגדלו בבית מלא בחום ואהבה ובעיקר אהבה ללא תנאים, באופן טבעי יהיו גם במקום יותר מתוקן. אבל מי שלא קיבל מספיק אהבה וקבלה עצמית, חייב לדעת שכל דבר אפשר לתקן, ואת הכל אפשר להשלים.
והאופן הטוב ביותר לקבל את אותה השלמה, זה להתחבר לטוב האלוקי ולאהבה העצומה והבלתי מוגבלת של ה` אליך. וככל שיותר מתחברים לציור הפנימי וליחס הפנימי של ה` אליך, כך ניתן לחשוף יותר ויותר את המקום המתוקן בנפש ולהתכונן למקום שמאפשר זוגיות הרמוניה והשלמה.
עולם התיקון שייך כאמור במיוחד לעולם הזוגי. העולם הזוגי מחייב תודעת תיקון מכיוון שזוגיות מחייבת התייחסות ונתינת מקום לשני, מה שבתודעה תוהית בעצם לא קיים.
לראות את התמונה הגדולה
אחד המאפיינים הבולטים של עולם התיקון הוא היכולת לראות מרחב, לראות את התמונה הגדולה או במילים אחרות לראות מכלול. האדם בחייו פועל בתחומי חיים שונים וכדי להגיע להצלחה ומימוש, עליו לתת את הדעת ולהקפיד לראות ולהתייחס לכל תחומי חייו ולא להזניח תחום כזה או אחר. יכול להיות בהחלט שתחום אחד יותר דומיננטי מהשאר, ולא חייבים שכל התחומים יהיו ברי עניין ופעילים באותה מידה, אבל בהחלט עלינו להקפיד לתת מקום ותשומת לב לכל תחום ותחום בחיינו.
ספר יצירה מחלק את החיים לשישה תחומים בהתאם לשש המידות בהן הבורא מנהיג בפועל את העולם. 6 המידות עצמן מתחלקות ל-3 קוים: ימין, שמאל ואמצע. קו ימין מבטא את התחומים בהם אני פועל עם עצמי ולמען עצמי – כאן אני מתעסק בדברים שגורמים לי טוב ותענוג והוא בכללות קו ששיך יותר לצד הגברי, קו שמאל מבטא את התחומים בהם אני פועל בחוץ – ענייני עשיה והישגיות המממשים את הרצון שלי ובכללות שייך קו זה יותר לצד הנשי, וקו האמצעי מבטא את המקום המתחבר – היחסים המשפחתיים מלאי ההזדהות ששיך בעיקר לזוגיות ולחיבור בין שניים.
כעת נסקור בקצרה את ששת התחומים ובהמשך נראה כיצד תחומים אלה משפיעים על המערכת הזוגית.
חכמה
תחום זה נמצא בקו ימין והוא כנגד ספירת החסד ועניינו למידה והתפתחות רוחנית. בתחום זה האדם עוסק עם עצמו - מבחינת ההתפתחות התודעתית שלו, ההתפתחות השכלית והרוחנית שלו וכו` הוא לומד ומתעמק בדברים שעושים לו טוב וכשהוא כאן הוא רגוע ובמנוחת הנפש. הוא מאוד מחובר לעצמו, ולעונג העצמי שיש לו מההתעסקות עם עצמו, ובכלל לא צריך זולת, לא צריך להשיג שום דבר, ומרגיש שטוב לו במקומו הוא.
חיים
תחום זה נמצא בהמשך קו ימין והוא כנגד מידת הנצח ועניינו בריאות הגוף, תזונה נכונה, ספורט וכושר גופני, מנוחה ונופש. כאן גם המקום של הביטוי האומנותי של האדם. כמו בתחום הקודם, גם כאן האדם עדיין בתוך עצמו ומתעסק עם הדברים שעושים לו טוב, אבל ההתעסקות היא ברמה הפיזית (הנמוכה) יותר.
עושר
תחום זה נמצא בקו השמאלי והוא כנגד ספירת הגבורה ועניינו עבודה, פרנסה, הישגים ורכישת קניינים גשמיים שונים. המקום הנפשי העומד מאחורי תחום זה ומניע אותו הוא חוויית החוסר והרצון להשלימו. כאן האדם פועל כדי להשיג יעדים, להתקדם, ולפעול בעולם על מנת להגיע למקום טוב יותר בהשוואה למקומו הנוכחי, וממילא נמצא בפחות מנוחה והשלמה ויותר בתנועת שאיפה והתלהבות.
ממשלה
תחום זה נמצא בהמשך הקו השמאלי והוא כנגד ספירת ההוד ועניינו יחסי עובד מעביד. המקום בו האדם שולט או נשלט. אלו כל מערכות היחסים בהם אני נדרש לתת דין וחשבון על פעולתי לממונים עלי או תובע דין וחשבון מהנמצאים תחתי.

בנים
תחום זה נמצא בקו האמצעי והוא כנגד ספירת התפארת ועניינו יחסי הורים ילדים. כאן נמצאת המערכת המשפחתית הקרובה, גם באופן בו אני פועל בתור הורה מול הילדים שלי וגם כילד מול הורי. זהו המקום המתחבר והמזדהה אשר מרגיש שהזולת הוא בעצם חלק ממני, כפי שמאוד מורגש בצורה טבעית ביחס של ההורים אל ילדיהם.
שלום
תחום זה נמצא בהמשך קו האמצעי והוא כנגד ספירת היסוד ועניינו זוגיות. כאן נמצאת המערכת הזוגית – שלום בית – והיא מתחת ונמוכה יותר מהתחום המשפחתי, מכיוון שאמנם אנחנו בשורש נשמה אחת – אבל בניגוד ליחס ההורי כאן זה פחות מורגש בגלוי ונדרשת יותר עבודה של יצירת חיבור והזדהות אשר לא מגיעה באופן טבעי.

כפי שניתן לראות התחום הזוגי נמצא בקו האמצעי, ומכאן אנו למדים על המרכזיות שלו בחיים ומובא בספרי החסידות שתחום זה בפרט מאוד משפיע ומאוד מושפע משאר תחומי החיים, כפי שידוע שהברכה וההצלחה בחיים מאוד קשורה להתנהלות המתוקנת של הקשר הזוגי כמו שכתוב: "כל אדם שאין לו אישה שרוי בלא שמחה, בלא ברכה, בלא טובה... בלא ברכה דכתיב: `להניח ברכה אל ביתך"  וכן להיפך, שהמצב של שאר תחומי החיים מאוד משפיע על הקשר הזוגי, כמו למשל שכאשר ישנן בעיות פרנסה ממילא מתחילים גם קשיים בקשר הזוגי.

 

פייסבוק מייל

כותרות עיקריות

סיפורים
0

המעשה הוא העיקר - סיפור

לעיתים קרובות, יושבים חסידים ומתוועדים. המשפיע אינו מסתפק רק בהעברת מסרים, אלא מרבה לתבל אותם בסיפורים שונים, מהעבר וגם מההווה. מהי הסיבה לכך ? מדוע אינו מספיק להעביר את המסר עצמו ?
קראו עוד
קצרים
רוחניות
רוחניות