זוגיות

העוצמה שבניסיון - פרשת וירא

מנין שאבו דורות של עם ישראל את תעצומות הנפש לסכן את חייהם ולמסור את נפשם למען עניינים שברוח?

דורית ווינברגר | י"ב חשון התשפ"ב | 18.10.21 | 00:00
פרשתנו פרשת וירא, עוסקת בניסיון הקשה של עקידת יצחק. ניסיון שהיה קשה מאד, הן לאברהם העוקד והן ליצחק הנעקד. ניסיון שבסיומו אמר הקב"ה לאברהם אבינו: "כִּי עַתָּה יָדַעְתִּי כִּי יְרֵא אֱלֹהִים אַתָּה וְלֹא חָשַׂכְתָּ אֶת בִּנְךָ אֶת יְחִידְךָ מִמֶּנִּי" (בראשית כב, יב).
האם ניסיון העקידה הינו רלבנטי לימינו?
התשובה הראשונה בדבר היא, שאנו מתפללים לקב"ה, שזכות האבות בניסיון זה תעמוד לנו לזכותנו, בעת צרה. כדברי פיוטו של המשורר ר' יהודה בן שמואל אבן עבאס בפיוטו "עוֹקֵד וְהַנֶּעְקָד וְהַמִּזְבֵּחַ", פיוט הנאמר בעדות המזרח לפני התקיעות בראש השנה ולפני תפילת הנעילה. פיוט שהמסר שלו הוא, אנא זכור לנו ביום צרה את זכותם של העוֹקֵד וְהַנֶּעְקָד וְהַמִּזְבֵּחַ
עֵת שַׁעֲרֵי רָצוֹן לְהִפָּתֵחַ
יוֹם אֶהְיֶה כַפַּי לְאֵל שׁוֹטֵחַ (בתפילה)
אָנָּא זְכֹר נָא לִי בְּיוֹם הוֹכֵחַ (ביום תוכחה וצרה, ל"ע)
עוֹקֵד וְהַנֶּעְקָד וְהַמִּזְבֵּחַ
את התשובה השניה לשאלתנו, נותן הנצי"ב מוולוזי'ן בפירושו "העמק דבר" לתורה (שם). מדוע הקב"ה ניסה את אברהם, והרי הקב"ה ידע שאברהם יעמוד בניסיון?ומשיב הנצי"ב, שהניסיון משאיר חותם חיובי על האדם ומשביח אותו. בדיוק כפי שהטירונות, האימונים והמסעות המפרכים, הופכים את הנער לחייל בוגר. הניסיון מוציא את כוחותיו של האדם מן הכוח (הפוטנציאל) אל הפועל ומשריש בו את היכולת והכוח הזה הלאה.
זאת ועוד. הכוחות הרוחניים שאברהם אבינו השיג בניסיון העקידה לא נשארו רק אצלו. אברהם אבינו הוא סמל ודוגמה לכולנו ולכן כוחו של מעשה העקדה נשאר בשורש נפשה של האומה הישראלית לדורות.
ואם נשאל, מנין שאבו דורות של עם ישראל את תעצומות הנפש לסכן את חייהם ולמסור את נפשם למען עניינים שברוח, התשובה היא, שמעשה העקדה של אברהם אבינו לימד את כולנו והדגים לנו "למעשה", שישנם עקרונות רוחניים נעלים שעליהם צריך למסור את הנפש ובלעדיהם החיים הינם חסרי ערך.
כך אנו מוצאים את דורות היהודים שעמדו בפני גזרות השמד ומסרו את הנפש כדי ללמוד תורה ולקיים את מצוותיה בימי יוון ורומי. ובהם גם מתתיהו הכהן - המכבי, שסירב להקריב קורבן לַצֶּלֶם ויסד את המרד החשמונאי, בו קפחו רבים מבניו את חייהם.
מהו הַמַּעְיָן, מִמֶּנּוּ שָׁאֲבוּ אחינו לדורותיהם את עצמת הרוח?
מהו המעין ממנו שאבו אחינו לדורותיהם את היכולת להתגבר על הרצון האגואיסטי לא להסתכן ולחיות כל אדם, רק בשביל עצמו ולמען נוחותו והנאתו?!
תעצומות הנפש והדוגמה האישית של אברהם אבינו הַעוֹקֵד ושל יצחק אבינו - הַנֶּעְקָד, לימדו אותנו, שיש דברים הגדולים וחשובים מן החיים, שכדאי וראוי למסור את הנפש למענם.
 
משימה בשניים:
מהו הניסיון שלכם בחיי הזוגיות?
כמה תעצומות נפש וכח מחשבה אתם משקיעים בו כדי להתמודד איתו ביחד ולהניפו כדגל-נס המתנוסס ומעביר מסר גם לדור הצעיר?
ניסיון או שנסים מפניו ובורחים או שמניפים כדגל ובוחרים.
 
פייסבוק מייל

כותרות עיקריות

סיפורים
0

המעשה הוא העיקר - סיפור

לעיתים קרובות, יושבים חסידים ומתוועדים. המשפיע אינו מסתפק רק בהעברת מסרים, אלא מרבה לתבל אותם בסיפורים שונים, מהעבר וגם מההווה. מהי הסיבה לכך ? מדוע אינו מספיק להעביר את המסר עצמו ?
קראו עוד
קצרים
רוחניות
רוחניות