כשרות

ט``ו באב

האם יש להמתין שלוש שנים שלימות עד שיותרו הפירות באכילה?

| כ"ח תשרי התשע"א | 06.10.10 | 00:00

ט"ו באב הגיע חג לנטיעות...
ערלה:
נאמר בתורה: "וְכִי תָבֹאוּ אֶל הָאָרֶץ וּנְטַעְתֶּם כָּל עֵץ מַאֲכָל וַעֲרַלְתֶּם עָרְלָתוֹ אֶת פִּרְיוֹ שָׂלֹשׂ שָׂנִים יִהְיֶה לָכֶם עֲרֵלִים לֹא יֵאָכֵל: וּבַשָּׁנָה הָרְבִיעִית יִהְיֶה כָּל פִּרְיוֹ קֹדֶשׂ הִלּוּלִים לַה`: וּבַשָּׁנָה הַחֲמִישִׂת תֹּאכְלוּ אֶת פִּרְיוֹ לְהוֹסִיף לָכֶם תְּבוּאָתוֹ אֲנִי ה`  אֱלֹהֵיכֶם" משמעותה  של מצווה זו, שמזמן נטיעת העץ, ועד מלאת לו שלוש שנים, פירותיו אסורים באכילה ובהנאה.
שלוש שנים?
האם יש להמתין שלוש שנים שלימות עד שיותרו הפירות באכילה? לא בדיוק! חז"ל קבעו כי שלושים ימים נחשבים כשנה שלמה. לכן אם ניטע את השתיל באדמה לפני ט"ו באב, נוכל לחסוך שנה. כיוון שחז"ל קבעו שבועיים לקליטת – השרשת, השתיל בקרקע, הרי ששבועיים מט"ו באב, זהו ראש חודש אלול, יום בו הושרש ונקלט השתיל באדמה. מר"ח אלול ועד א` תשרי הרי לנו 30 יום, אשר כאמור לפי ההלכה נחשבים כשנה שלמה. בראש השנה מתחילה כבר שנה שנייה למניין שנות הערלה. עד א` בתשרי הבא כבר יעברו שנתיים. נותרה רק שנה אחת עד שיסתיימו שנות הערלה, וזאת במקום להמתין שלוש שנים שלימות.
ט"ו באב:
אך אם  ניטע את העץ לאחר ט"ו באב, נצטרך להתחיל למנות את שלוש שנות הערלה מראש השנה, למשך שלוש שנים שלמות, ולא נוכל להחשיב את הימים שעד ראש השנה כשנה שלמה כיוון שאין לנו 30 יום מיום השרשת השתיל.
 אז מהרו וניטעו לפני ט"ו באב הקרב ובא.
ט"ו בשבט:
חשוב לדעת גם לאחר שהגיע א` תשרי של השנה הרביעית לנטיעת העץ, עדיין יש להמתין בסבלנות עד לאחר ט"ו בשבט, אז יש להסיר מהעץ את כל הפירות שחנטו עד לט"ו בשבט, שכן אף הפירות שחנטו בין א` תשרי לט"ו בשבט, אסורים באכילה, ודינם כדין פירות ערלה. רק הפירות שיחנטו לאחר ט"ו בשבט של השנה הרביעית יצאו מגדר ערלה, כמאמר הגמרא: "אחד הנוטע ואחד המבריך ואחד המרכיב... לפני ראש השנה... ופירות נטיעה זו אסורין עד חמשה עשר בשבט, אם לערלה - ערלה, ואם לרבעי – רבעי"
הסיבה לכך שפירות שחנטו לפני ט"ו בשבט, שייכים עדיין לשנה השלישית לערלה ואסורים, - כפי שמבינים מדברי חז"ל, כיוון שפירות החונטים עד לט"ו בשבט, מקור חיותם היא מהגשמים שקלט האילן בשנה השלישית, כשעדיין היה האילן באיסור ערלה.
רבעי:
פירות שיחנטו לאחר ט"ו בשבט של השנה הרביעית הרי הם "נטע רבעי" וקדושים, כפי שנאמר בתורה "קודש הילולים לה`" יש להעלותם לירושלים ולאכלם בטהרה. כיום פודים את הפירות במטבע שווה פרוטה והפירות הופכים לחולין.

להרצאות – מצגות.
ניתן להתקשר לטל`: 052/6016266

 

פייסבוק מייל

כותרות עיקריות

סיפורים
0

המעשה הוא העיקר - סיפור

לעיתים קרובות, יושבים חסידים ומתוועדים. המשפיע אינו מסתפק רק בהעברת מסרים, אלא מרבה לתבל אותם בסיפורים שונים, מהעבר וגם מההווה. מהי הסיבה לכך ? מדוע אינו מספיק להעביר את המסר עצמו ?
קראו עוד
קצרים
רוחניות
רוחניות