כשרות

הלקס – סלמון – ותולעי האניסאקיס

התולעים שבדגים מקננות בכמה מקומות בדג. ישנם תולעים הנמצאות על עור הדג מבחוץ, יש הבוחרות בראש, יש המעדיפות את חלל הבטן, ויש השוכנות בבשר הדג.

| כ"ח תשרי התשע"א | 06.10.10 | 00:00

מעל העור מצויות התולעים בעיקר בדגי סלמון, רוטברש וקרפיון. ולכן בסלמון יש להסיר את העור או לקשקשו היטב, קרפיון יש לרכוש רק בהכשר מהודר, ומרוטברש רצוי להימנע.

בדגי הים אלו מצויות התולעים בחלל הבטן: בקלה, הליבוט, הרינג, מקרל, מוסר, רוטברש, טונה, קוד, פלמידה, זהבון, וייטפיש, אנשובי, ועוד. בדגים אלו התולעים נמצאות בקרביים, דגים אלו נמכרים בדרך כלל לאחר שהוצאו מהם הקרביים, בכל זאת כדאי לנקות היטב את חלל הבטן בסקוטש.

המיקום הבעייתי של התולעים נמצא בין העור לבשר או בבשר הדג, בדגים מסוג: סלמון, סול, ולאחרונה התגלו מעט גם בבקלה צעיר.

עיקר הסערה בעולם הכשרות מתחוללת סביב הסול, ועוד יותר סביב הסלמון על שלל צורות הגשתו: שלם, פילה, סטייק, או "לקס" -שהוא בעצם דג סלמון פרוס דק מעושן.

בסלמון ובסול הסיני והאמריקני קיימות תולעים מסוג "אניסאקיס" בבשר הדג. ישנם הטוענים כי אלו התולעים שעליהם מדברת ההלכה שהם מותרים באכילה כיוון שהם נולדו בבשר הדג ולא הגיעו מבחוץ, ובלשון ההלכה "דמניהו קא גדלי".

לעומתם יש הטוענים כי תולעים אלו חדרו לדג מחוצה לו, כלומר ממי הים. והם אסורים ולראיה מביאים הם את העובדה כי תולעים אלו נמצאים גם בקרבי הדג וגם משוטטים במי הים. ראייה נוספת לכך שאלו התולעים הגיעו ממי הים, מביאים הם מכך שרק דגים שגדלו פרא בים באלסקה, נגועים בתולעים אלו, שכן הסלמון חי בקרבת בעלי חיים אחרים הנגועים בתולעים אלו. ואילו הסלמון הגדל בכלובים מתורבתים בצ`ילה או נורבגיה שם הוא רחוק ומבודד משאר בעלי החיים הנגועים באניסאקיס, הינו נקי. ואם נאמר שהתולעת נולדה בבשר הדג, היה אמור גם בצ`ילה להיות נגוע.

רוב הסלמון הקפוא הקיים לארץ, מיובא מסין. דגים אלו נידוגו באלסקה בים הפראי, משם הועברו לסין - שם כח העבודה זול - לשם ניקוי ועיבוד, דגים אלו נגועים באניסאקיס, והם נפוצים בארץ עקב מחירם המוזל.

 מיעוט מהדגים מיובא מנורבגיה או מצ`ילה שם כאמור גדלים הם בכלובים והם נקיים מתולעי האניסאקיס (אך יש לקשקשם היטב מחשש ל"כינת הסלמון שעל גבי העור) אך הם יקרים יותר.

למעשה ישנם בדצי"ם המאשרים את הסלמון והסול הנגועים באניסאקיס, ויש שאף מגדילים לעשות ולכתוב עליהם "נקיים מטפילים", ויש השולחים משגיחים לסין כדי לפקח על הוצאת כל התולעים מבשר הדג. אך אני בספק באם ניתן להוציא את כולם.

לצערי לא ניתן תמיד לסמוך על ציון ארץ הייצור המודפס על גבי האריזות כי קיימות בכך רמאויות ועל דג סיני יכתבו נורבגי. אמנם ישנם חברות בודדות המקפידות על אמיתות הכיתוב.

הסלמון הטרי הקיים בארץ מיובא מנורבגיה והוא נקי מטפילים (חוץ כינת הסלמון שעל העור ויש לקשקו הטיב)

בהחלט ניתן להשיג בארץ סלמון ולקס ללא חשש טפילים, או על ידי רכישה בהכשרים מהודרים, או כשיש וודאות שארץ הייצור היא נורבגיה או צ`ילה.

פייסבוק מייל

כותרות עיקריות

סיפורים
0

המעשה הוא העיקר - סיפור

לעיתים קרובות, יושבים חסידים ומתוועדים. המשפיע אינו מסתפק רק בהעברת מסרים, אלא מרבה לתבל אותם בסיפורים שונים, מהעבר וגם מההווה. מהי הסיבה לכך ? מדוע אינו מספיק להעביר את המסר עצמו ?
קראו עוד
קצרים
רוחניות
רוחניות