כשרות

הסלמון

דגי הסלומון הלכה למעשה

| ל' חשון התשע"ט | 08.11.18 | 01:30
דגי סלמון בוקעים מן הביצה במים מתוקים, לאחר הבקיעה, נודדים הדגים לים  הגדול, ובהגיע הזמן, הם חותרים וחוזרים למים המתוקים להתרבות ולהטיל ביצים. יש האומרים כי דגי הסלמון שבים להטיל ביצים ולהפרותן, בדיוק באותה נקודה שבה הם נולדו.
גידולם:
מקורו של הסלמון הוא מהאוקיינוס השקט ומהאוקיינוס האטלנטי. הסלמון הגדל בים הגדול הינו בעל ערך תזונתי רב, בעיקר בשל רמת האומגה 3 הקיים בו. אך כיום חלק גדול מדגי הסלמון לא גדלו בים הגדול אלא גודלו ופוטמו בצורה מלאכותית בכלובי ענק אשר הותקנו בים, בעיקר בסמיכות לחופי צ`ילה ונורבגיה. בדגים אלו הערך התזונתי החיובי פוחת מאד ביחס לדגים שגדלו במעמקי הים הפראי. שכן בעוד שבים הגדול ניזון הסלמון מאצות ים ויצורים ימיים נוספים טבעיים, הרי שבכלובים, מפוטם הסלמון במזון מלאכותי שאינו מוסיף לערכם התזונתי.
הצבע:
צבעם האדמדם של הסלמון נובע מהמזון ממנו הם ניזונים. סרטנים ושאר בעלי חיים ימיים אוכלים אצות ים המייצרות פיגמנט צבע אדום, דגי הסלמון אוכלים את הסרטנים, וכך מקבלים מהם את הצבע האדום. הסלמון הגדל בשבי בכלוב, אינו ניזון מסרטנים ואינו מקבל צבע אדום, אך כיוון שהצרכנים מעוניינים בסלמון אדמדם, מוסיפים למזון הסלמון שבכלובים צבעים מלאכותיים, שאינם מוסיפים בריאות רבה...  אם כי יש המוסיפים למזונם תמצית של פיגמנט שהופק מסרטנים.
לקס:
סלמון משווק במגוון צורות:  שלם עם ראש, פילה  שלם-  סלמון שנחצה והוצאו ממנו העצמות, פרוסות פילה, סטייק סלמון- סלמון שנפרס לרוחבו עם העצם, ולקס – פילה סלמון מעושן שנפרס לפרוסות דקיקות.
אניסאקיס:
"אניסאקיס" היא שמה של משפחת תולעים החיים במי הים ברחבי העולם, מחזור חייהם של תולעים אלו מקורו מחיות הים כדוגמת כלבי ים. בים שוחים חופשי ביצים מופרות שמתפתחים לתולעים. כשהם זעירות ביותר, התולעים הללו נבלעים ע"י דגיגים או סרטנים המצויים בים. הדגיגים נבלעים ע"י הדגים הגדולים יותר וממשיכים להתפתח שם. חיות הים אוכלות את הדגים הגדולים, והתולעים מתפתחות שם. יחד עם צואת חיות הים, יוצאים לים החופשי ביצים המתפתחים בים לתולעים ונבלעים ע"י דגי הסלמון. תולעת זו אינה נותרת רק במעי הדג אלא חודרת גם לבשר הדג ונותרת בו עד הגיעו לצלחתנו. תולעת זו נמצאת רק בסלמון הגדל בים הפראי, בו נמצאים חיות ים הגורמים לתולעת זו, אך בסלמון כלובים אינה מצויה כלל תולעת האניסאקיס, עקב אי הימצאותן של חיות ים אלו בקרבת הכלובים.
מותר לאכול תולעים?
ישנם תולעים המותרים באכילה, אלו הם תולעים הנידונים בגמרא שנוצרו בבשר הדג ולא הגיעו מחוצה לו. יש הטוענים שהאניסאקיס הם אלו התולעים עליהם דיברה הגמרא. לעומת זאת פוסקים ובדצי"ם אחרים מוכיחים מתיאור מחזור החיים שהובא כאן, כי תולעים אלו לא נוצרו בבשר הדג אלא הגיעו מחוצה לו, ולא על תולעים אלו דיברה הגמרא, ובכל מקרה ספק דאורייתא לחומרה, ולכן אוסרים את דג סלמון הים ומתירים רק את סלמון הכלובים. אך ישנם בדצי"ם הממשיכים בכל זאת לחתום על דגי הים הפתוח בטענה כי אלו הם הדגים שהתירה הגמרא.
עד עתה לא מצאתי התייחסות של פוסקי רבני אנ"ש לסוגיא סבוכה זו, איני פוסק, אלא רק מביא את העובדות לידיעת הציבור והרבנים.
האניסאקיס קיים בסלמון, סול, בקלה, הערינג, מקרל, הליבוט, סרדין קוד ועוד, הגדלים בים הפתוח.
פייסבוק מייל

כותרות עיקריות

סיפורים
0

המעשה הוא העיקר - סיפור

לעיתים קרובות, יושבים חסידים ומתוועדים. המשפיע אינו מסתפק רק בהעברת מסרים, אלא מרבה לתבל אותם בסיפורים שונים, מהעבר וגם מההווה. מהי הסיבה לכך ? מדוע אינו מספיק להעביר את המסר עצמו ?
קראו עוד
קצרים
רוחניות
רוחניות