כשרות

פולן ופרופוליס

כיצד מותר לאכול דבש ?

| כ"ח תשרי התשע"א | 06.10.10 | 00:00

אנזים:
הדבש כידוע מותר באכילה. על אף שהכלל ש"היוצא מן הטמא טמא" והיה צריך להיות הדבש טמא גם הוא, שכן יצא מן הדבורה שהיא טמאה לאכילה, אלא שחז"ל בתלמוד לימדונו שהדבש כשר לאכילה, וכמבואר ברמב"ם "דבש דבורים ודבש צרעים, מותר--מפני שאינו מתמצית גופן, אלא כונסין אותו מעל העשבים בתוך פיהן ומקיאות אותו בכוורת כדי שימצאו אותו לאכול ממנו בימות הגשמים". כלומר בניגוד לחלב הממוצה מגוף הבהמה, הרי שהדבש רק אוחסן אצל הדבורה -ב`קיבת הדבש`- ולא מוצה מגופה. הדבורה יונקת את הצוף מהפרחים השונים באמצעות חדק ארוך, ואוגרת אותו בזפק המצוי במרכז גופה ומכונה גם "קיבת דבש". התהליך בו הופך הצוף לדבש מתחיל כבר בזמן מעוף הדבורה כשהאנזים בשם `אינוורטאז` מופרש מבלוטות הראש שלה ומפרק את הדו-סוכר סוכרוז לשני חד סוכרים, פרוקטוז וגלוקוז. אם כן נמצא שקיים בדבש אנזים אשר הופרש מגופה, בכל זאת אמרו חז"ל שהדבש כשר.

פולן:
תוצר דבורה נוסף הוא "פולן" - אבקת פרחים. הפולן מופק מאבקני הפרחים שאוספות הדבורים בעת מציצת הצוף, ומשמש להם כמקור חלבון להזנת הרימות בכוורת. זאת בנוסף לדבש המשמש כמקור לפחמימות. איסוף הפולן בכוורת נעשה ע"י הצבת מלכודות אבקה בפתח הכוורת. הדבורים בכניסתם לכוורת בשובם מהשדה, מפילות את גרגירי האבקה שנאספו ונשמרו ברגליהן לתוך מגרה בתחתית הכוורת. אך מלכודת זו המפילה מרגליהם את האבקה, עלולה להפיל גם חלקי רגלי דבורים, ולכן יש לנפות ולברור היטב את הפולן לפני אכילתו.

פרופוליס:
"פרופוליס" המכונה גם אנטיביוטיקה של הטבע על שום סגולותיו ותכונותיו הרפואיות, הינו תוצר דבורים נוסף, כל דבורה נושאת כ- 10 מג’ של פרופוליס בתוך שקי הפולן שברגליה האחוריות. הדבורים אוספות פרופוליס לשם תיקון חלת הדבש, כדי לאטום חריצים וחרכים בכוורת (כהגנה מפני קור וגשם), כדי להצר את פתח הכוורת ובכך להגן עצמן מפני אויבים, כדי ליצור אוירה סטרילית בחלת הדבש לפני שהמלכה מטילה את ביציה, ובכדי לצפות את כל שטח פנים הכוורת ולהופכו לאזור הכי סטרילי בממלכת החי. הפרופוליס הוא חומר אנטיביוטי טבעי המסוגל להשמיד דלקות בקטריאליות. כאשר חרקים וזוחלים נכנסים לכוורת הם נעקצים למוות ואז מצופים בפרופוליס שמונע כל זהום בקטריאלי מהם בתוך הכוורת. מקור הפרופוליס הינו בשרף שהדבורים אוספות מהפרחים, דבורת הדבש אוגרת שרף מפרחים בסביבתה, ומעבדת אותו – על ידי אנזים שמופרש מבלוטה בגופה. את הפרופוליס אוספים הדבוראים מהכוורת, ומעבירים אותו תהליך מיצוי, תהליך המיצוי הכרחי כיוון שהוא מכיל ארס חרקים אשר נלכדו בתוכו. 

להרצאות – מצגות.
ניתן להתקשר לטל`: 052/6016266
דוא"ל:
kosher93@gmail.com

פייסבוק מייל

כותרות עיקריות

סיפורים
0

המעשה הוא העיקר - סיפור

לעיתים קרובות, יושבים חסידים ומתוועדים. המשפיע אינו מסתפק רק בהעברת מסרים, אלא מרבה לתבל אותם בסיפורים שונים, מהעבר וגם מההווה. מהי הסיבה לכך ? מדוע אינו מספיק להעביר את המסר עצמו ?
קראו עוד
קצרים
רוחניות
רוחניות