יהדות ומדע

עולמות נפגשים - חלק ה'

המשך הדו שיח בין ירון וחיים, והפעם בעניין השגחה פרטית ובחירה חופשית

| ז' שבט התשע"ב | 31.01.12 | 00:00

השגחה פרטית

 

ירון: זוכר שהסברנו שהוא בכל מקום?

חיים: כן

ירון: וזוכר שהסברנו שהוא בורא הכל כל רגע מחדש ובלי זה העולם לא יהיה קיים?

חיים: כן

ירון: אז מכאן אפשר גם להבין שלא יכול לקרות שום דבר בעולם בלי שהוא ידע מזה

חיים: כי הוא עושה את זה ?

ירון: כי הוא בורא את זה.

חיים: גם נמלה שנמצאת עכשיו ביערות ומחפשת אוכל ?

ירון: אפילו ציפור שתופסת דג במים, זה מכוון מלמעלה איה דג היא תתפוס ומתאים לתכנית הכללית של כל הבריאה

חיים: וואו! נשמע לא הגיוני, אתה יודע כמה ציפורים יש וכמה דגים יש?! אתה רוצה להגיד לי שאת כולם הוא בורא ברגע זה ?
ירון: את כולם הוא בורא, את כולם הוא מכיר בשמות

חיים: איך הוא יכול לברוא כל כך הרבה בבת אחת

ירון: זה מה שדיברנו, הוא אינסוף כלפיו מעט והרבה זה אותו דבר

חיים: עדיין לא מסתדר לי, בשביל מה הוא צריך לברוא כל כך הרבה דגים ועוד ציפורים שיאכלו אותם ?

ירון: לא יודע להגיד לך על כל חיה ספציפית אבל באופן עקרוני יש צורך בכל פרט בבריאה

חיים: כל פרט ?

ירון: בוודאי, שום דבר לא נברא לבטלה

חיים: כן אבל בשביל מה צריך למשל את האלמוגים בים ?

ירון: תראה באופן כללי, צריך אותנו, בשביל זה צריך גם את שאר האומות, בשביל זה צריך חיות, בשביל זה צריך גם את הצמחים ובשביל זה גם צריך את כל היבשות והמים וכו`

חיים: עדיין לא ברור לי, בשביל מה 250 אלף סוגי עכבישים ?

ירון: אני אנסה לענות, כמה סיבות:
שהעולם באמת יראה לך טבעי ככל האפשר, שכביכול לא הגיוני שמישהו ברא אותו, זה ההעלם על הבורא (נרחיב על זה בהמשך).
וגם, שמתוך זה תראה את גדולתו. אם בלי בעיה הוא בורא כל רגע 250 אלף סוגי עכבישים תבין על איזה אינסוף אנחנו מדברים פה.

חיים: אוקיי אז הוא בורא כל פרט

ירון: כן

חיים: והוא משגיח על כל פרט

ירון: כן

חיים: זאת אומרת ששום דבר לא זז בלעדיו

ירון: נכון

חיים: כל מה שאנחנו עושים, זה הוא מזיז אותנו ?

ירון: בדיוק

חיים: אז אם ככה סימן שאין לנו בחירה חופשית!

המשך בשבוע הבא...

**בחירה חופשית**

ירון: זה נכון לגבי כל הבריאה, אבל לנו דווקא יש בחירה חופשית

חיים: איך יכול להיות, לא אמרנו שהוא מזיז אותנו ?

ירון: קודם כל זאת שאלה מצוינת. זה מראה שקלטת עד כמה הוא משגיח על הכל

חיים: תודה. אל תתחמק מתשובה

ירון: אני לא אתחמק, אבל תתכונן לתשובה לא פשוטה

חיים: נסה אותי

ירון: זה שהוא יודע מה תעשה לא שולל ממך את הבחירה החופשית

חיים: איך יכול להיות ?

ירון: אתה הרי לא יודע מה הוא תכנן לך

חיים: נכון

ירון: אם נניח שהייתה מגדת עתידות שמספרת לי מה אתה תעשה מחר, זה היה שולל ממך את הבחירה ? אתה היית עושה את זה כי כך רצית, ואני פשוט הייתי יודע מראש מה תרצה

חיים: כן, אבל אפילו שבחרתי כי רציתי, בכל הייתי בוחר במה שהיא אמרה

ירון: זה עדיין לא משנה, כי מבחינתך הבחירה הייתה כי אתה בחרת

חיים: אבל זה לא באמת, באמת בחרתי כך כי הוא כיוון אותי

ירון: יש בזה משהו, אבל בפועל זה שהוא מכוון אותך זה כל כך בהעלם, אין לך אפשרות להרגיש את זה ולכן מי שבוחר בפועל זה אתה

חיים: ת`אמת ? התשובה שלך לא מספקת אותי. אם הוא ידע, אז אני לא בחרתי. יותר מזה מה שהסברת קודם זה שהוא לא רק יודע, הוא זה שבורא אותי, הוא מזיז אותי, איפה נשאר פה מקום לבחירה

ירון: מבין אותך. יש לזה עומק יותר גדול אבל הוא קשה לתפיסה ברגע הראשון

חיים: נסה אותי

ירון: האם לדעתך הבורא יכול לעשות שאתה גם תשב וגם תעמוד בו זמנית ?

חיים: נשמע לי לא הגיוני

ירון: או זאת בדיוק השאלה, האם לדעתך הקב"ה יכול לעשות דברים לא הגיוניים ?

חיים: מה זאת אומרת ?

ירון: האם לדעתך הקב"ה מוגבל בהיגיון האנושי שלנו, הוא גם חייב להתאים את הפעולות שלנו שיעברו את מבחן ההיגיון שלנו ?

חיים: לפי איך שאתה שואל נשמע שלא

ירון: ברור שלא, הוא ברא את ההיגיון, נראה לך שהוא כפוף להיגיון הזה

חיים: כנראה שלא

ירון: תגיד לי אם אתה מתכנת משחק מחשב בו יש גיבור שרק רץ קדימה ולא אחורה, אז אתה גם לא יכול לרוץ אחורה

חיים: ברור שלא

ירון: ואם אתה מתכנת מחשב שיכול לעשות רק פעולות חיבור ולא חיסור, אתה גם מוגבל בכך ?

חיים: גם ברור שלא

ירון: אז ככה גם לגביו, זה שהוא ברא לנו היגיון שאומר שאי אפשר לשבת ולעמוד בו זמנית, לא מגביל אותו מלעשות את זה, זה מוגבל רק בכללי ההיגיון שלנו

חיים: אז איך זה קשור לבחירה חופשית והשגחה פרטית ?

ירון: זאת התשובה. זה שלך לא מסתדר הגיונית שיש גם בחירה וגם השגחה, זה רק בהיגיון שלך לא מסתדר, לבורא אין בעיה לחיות עם שתי הסתירות האלה ביחד בו זמנית

חיים: באמת לא תשובה פשוטה

ירון: אין ברירה חייבים להשתחרר מהחשיבה הרגילה כאשר מדברים על הבורא, הוא לא תחת הכללים שלנו
חיים: אז מה הלאה ?

 

הרב נדב כהן  - אסנט צפת

פייסבוק מייל

כותרות עיקריות

סיפורים
0

המעשה הוא העיקר - סיפור

לעיתים קרובות, יושבים חסידים ומתוועדים. המשפיע אינו מסתפק רק בהעברת מסרים, אלא מרבה לתבל אותם בסיפורים שונים, מהעבר וגם מההווה. מהי הסיבה לכך ? מדוע אינו מספיק להעביר את המסר עצמו ?
קראו עוד
קצרים
רוחניות
רוחניות