יהדות ומדע

עולמות נפגשים - חלק ו'

מערכת האתר | י"ד שבט התשע"ב | 07.02.12 | 00:00

לבורא יש רצון

 

ירון: עכשיו מתחיל האקשן. בוודאי שהבורא הנפלא הזה שברא אותנו וכל אשר מסביבנו, עשה זאת מתוך כוונה מסוימת

חיים :כנראה שכן

ירון: אז עכשיו בוא ננסה להבין את הכוונה

חיים: רגע, אתה סותר את עצמך, קודם אמרת שלנו אין סיכוי לתפוס אותו, כי אנחנו מוגבלים והוא אינסוף

ירון: בינגו, בדיוק ככה

חיים  :אז איך החלטת שהוא רוצה שנאכל מצות בפסח ?

ירון: מה יש לך נגד פסח

חיים:  סתם, מעצבן אותי שהדתיים לוקחים בעלות על הקב"ה, כל אחת מהדתות אומרת שהיא יודעת מה הבורא רוצה, גם הבודהיסטים והנוצרים אומרים את זה

ירון: זה בדיוק מה שאני בא להסביר. אף אחד לא יכול לקבוע מה הוא רוצה. אף אחד לא יכול להבין מה הוא רוצה.

חיים:  אתה בטוח במה שאתה אומר ?

ירון: אני אוסיף עוד מילה אחת. אף אחד לא יכול להגיע לבד מעצמו להבנה מה הקב"ה רוצה בעולם הזה.

חיים :לזה אני מסכים

ירון: רק אם הוא יתגלה אלינו ויאמר לנו מה הוא רוצה נוכל לדעת

חיים:  אז אתה בא להגיד לי שהבורא התגלה אליך.

ירון: אם הייתי אומר לך שכן, היית מאמין לי

חיים: כן, אבל רק בגלל שאני מכיר אותך

ירון: לכן זו לא התשובה. אם הבורא מתגלה רק למישהו אחד זה עדיין לא אומר כלום, אולי זה קרה ואולי לא.
חיים: אז מה עם פסח ?

תורה שבכתב

ירון: טוב שהזכרת את פסח. כי בדיוק חמישים יום אחרי פסח, חמישים יום אחרי שיצאנו ממצרים הקב"ה התגלה לכל עם ישראל ביחד. כולם היו שם כולם ראו זאת.

חיים :מה אתה באמת מאמין לסיפור הזה ? שהיו במדבר והכל ?

ירון:  זה אולי נשמע כמו סיפור, אך זהו מאורע היסטורי שלא ניתן להכחיש.

חיים: מה זאת אומרת? איך אפשר לדעת שזה באמת קרה ?

ירון: תגיד לי הייתה פעם מהפיכה בצרפת ?

חיים :בטח

ירון: ואיך אתה יודע את זה ?

חיים :מה זאת אומרת, זה היה, למדתי על זה בבית הספר

ירון: הסיבה שאתה בטוח שזה היה, כי לא יכול להיות שמישהו המציא את זה. מאורע היסטורי שהיו לו עדים רבים לא יכול להיות מומצא. הציבור לא היה מקבל את זה.

אם מישהו עכשיו ינסה להכניס לספרי הלימוד מהפיכה בולגרית שקרתה לפני מאה שנה בשעה שהיא לא קרתה אף אחד לא יאמין

חיים :מה אתה לא יודע שיש כאלה שלא מודים בכל מיני מהפיכות שקרו בהיסטוריה ?

ירון: יש אולי ויכוח על הפרשנות, אבל אם קרה מאורע והיו לו עדים רבים אז אי אפשר להכחיש את עצם זה שהוא קרה. אשר רק להתווכח איך לפרש את זה

חיים :אז איך זה קשור למדבר סיני ?

ירון:  אם עם שלם מספר לילדים שלו שהוא ראה את הבורא סימן שזה באמת קרה. איך אחרת זה היה עובר הלאה. מה, משה רבנו ביקש מהם לשקר לילדים שלהם וכולם הסכימו? אם זה לא היה קורה זה לא היה עובר.
אגב, מעניין שכל מי שמנסה לערער את הסיפור של יציאת מצריים, נותן כל מיני הסברים טבעיים לניסים שקרו שם.

חיים:  נכון שמעתי הרבה הסברים לעשרת המכות

ירון: תאמר לי, לא יותר פשוט לומר שזה מעולם לא קרה ? למה החוקרים מתאמצים להסביר את הניסים בדרך טבעית, שפשוט יטענו שזה מעולם לא קרה

חיים :לא חשבתי על זה, באמת למה לא ?

ירון:  זה הנקודה, זה מאורע היסטורי שלא ניתן להכחשה
יש לי עוד הוכחה לזה. תראה דבר מעניין, מכל הדתות שבעולם, היהדות היא היחידה שטוענת שהקב"ה התגלה לעם שלם. כל דת אחרת התחילה מהתגלות למישהו אחד או לכמה אנשים בודדים.

חיים :נו, אז

ירון:  אז ראשית, למה להאמין להם, אולי זה קרה ואולי לא. אבל יותר מזה, למה אף אחת מהדתות לא מספרת גם שהקב"ה התגלה לעם שלם, הרי זו הוכחה הכי טובה. למה הם לא טוענים שהקב"ה התגלה לכל העם שלהם בבת אחת ?

חיים: באמת למה ?

ירון: כי זה לא קרה!  אי אפשר להמציא מאורע היסטורי שעם שלם נוכח בו אם הוא לא קרה באמת.

חיים: אוקיי, אז מתן תורה בהר סיני קרה באמת
ירון: נכון

חיים: ושם הקב"ה גילה לנו מה הוא רוצה

ירון: בדיוק. התורה, היא לא ספר היסטוריה. היא גם לא ספר חוקים חברתיים שנכתב על ידי זקני העם.

חיים :היא לא ? אז מי כתב אותה ?

ירון: הקב"ה כתב את התורה, ובתורה הוא הסביר לנו בדיוק מה הוא רוצה

חיים:  רגע, לא משה כתב את התורה ?

ירון: יש בזה משהו. משה עלה להר סיני, ושם הקב"ה הכתיב לו את התורה

חיים: אז התורה היא רצונו של הבורא ?

ירון: רצונו וחכמתו, אבל על זה נסביר אחר כך. בינתיים מה שהבנו זה שרצונו של הבורא נמצא בתורה. זה שאוכלים מצות בפסח זה לא כי היהודים החליטו מה הוא רצונו של הבורא, אלא מכיוון שהוא התגלה אלינו ואמר לנו במפורש מה הוא רוצה

חיים: אוקיי אני גם מסכים לזה, אבל קצת הגזמת. הוא אמר לנו במפורש? הרי בתורה שבכתב הכל כתוב ברמזים, כל ההסברים הגיעו מהתורה שבעל פה, וזה הכל הרבנים המציאו.

ירון: לא מדויק. בוא נסביר גם את זה

המשך בשבוע הבא...

 

הרב נדב כהן - אסנט צפת

פייסבוק מייל

כותרות עיקריות

סיפורים
0

המעשה הוא העיקר - סיפור

לעיתים קרובות, יושבים חסידים ומתוועדים. המשפיע אינו מסתפק רק בהעברת מסרים, אלא מרבה לתבל אותם בסיפורים שונים, מהעבר וגם מההווה. מהי הסיבה לכך ? מדוע אינו מספיק להעביר את המסר עצמו ?
קראו עוד
קצרים
רוחניות
רוחניות