יהדות ומדע

עולמות נפגשים - חלק ז'

| כ"ב שבט התשע"ב | 15.02.12 | 00:00

תורה שבעל פה

 

ירון: גם את התורה שבעל פה משה קיבל מסיני. רק שאת התורה שבכתב, הוא כתב והיא עברה בכתב מדור לדור והתורה שבעל פה עברה בעל פה מדור לדור.
כמו שאמרת התורה שבכתב מדברת הרבה פעמים ברמזים. למשל כתוב "וקשרתם לאות על ידך", בתורה שבכתב אין הסבר כי הכוונה לתפילין את זה משה קיבל בעל פה.  כלומר ההסברים של התורה שבכתב גם ניתנו למשה מסיני רק שעברו בעל פה.

חיים:  ואיך אתה יודע שזה עבר כמו שמשה אמר את זה.

ירון: תבדוק בעצמך

חיים:  איך בדיוק ?

ירון: כולנו מניחים את אותם תפילין ? כולנו יושבים באותה סוכה ? כולנו אוכלים את אותה מצה ? זה הכל מגיע מהתורה שבעל פה

חיים:  אתה בטוח במה שאתה אומר, יש דברים שהגיעו מהחכמים, לא ?

ירון: זה גם נכון, אבל בוא נבין את זה כמו שצריך.
יש דברים שמשה קיבל בפירוש כמו תפילין וסוכה. אבל יש דברים שמשה קיבל באופן כללי.

חיים: מה זאת אומרת?

ירון: הקב"ה נתן למשה כמה כללים כיצד לומדים את התורה, ואיך מבינים את הרמזים החבויים בה. משה העביר את זה גם כחלק מהתורה שבעל פה, ונתן רשות לחכמים לגלות דברים נוספים החבויים בתורה

חיים: זה מה שאמרתי, שהתורה שבעל פה מגיע מהחכמים

ירון: רגע, זה לא מה שבאתי להגיד. הכוונה היא שגם מה שחכמים גילו בתורה לפי הכללים שמשה מסר להם הם גם חלק מרצון השם. הוא רצה שעם ישראל יהיו שותפים איתו וגם יחדשו בתורה.

חיים: ואם הם טעו ?

ירון: לא הבנת את הנקודה. קודם כל לא מדובר באנשים כמוני וכמוך, מדובר על גדולי עולם, צדיקים, אנשים בעלי רוח הקודש, וודאי שהם ידעו לכוון לרצון השם

חיים :ובכל זאת אם הם טעו, גם אז זה רצון השם ?

ירון: כן

חיים :אבל הם טעו! ?

ירון: אני אסביר. הקב"ה אומר לנו בתורה, שהתורה היא לא בשמיים, שהוא רוצה שהתורה תילמד בשכל האנושי שלנו. שהחכמים ילמדו את התורה יגיעו למסקנות ויביאו אותם להצבעה בבית המשפט (סנהדרין) מה שהרוב יקבע זה יהיה רצון השם. הבנת ?

חיים :לא כל כך

ירון: רצון השם הוא לא רק ההחלטה שהם יגיעו אליה )שאז יכול להיות שיגיעו להחלטה מוטעית ,(רצון השם הוא שהם יעשו את ההצבעה ומה שהרוב יגיד זה יהיה רצון השם.

חיים :אז אתה אומר שהשם לא סגור על הרצון שלו ?

ירון: אני אומר שהוא רוצה שאנחנו נחליט, זה חלק מהעניין. לכן במובן מסוים יש יתרון לתורה שבעל פה על התורה שבכתב. דווקא דרך התורה שבעל פה רואים איזה כוח עצום הקב"ה הפקיד בידי ישראל להיות חלק מהמחליטים יחד איתו.

חיים :אתה יודע זה נשמע הגיוני, אבל בסוף מגיעים לפסח, ויש כאלה שטוענים כי רצון השם שלא נאכל אורז ויש כאלה שטוענים שכן נאכל, יש כאלה שטוענים שרצון השם שנשיר חד גדיא ויש כאלה שלא. כשאני רואה שכל אחד טוען אחרת נראה לי שאולי כולם טועים. מה אתה אומר ?

ירון: בוא נתחיל מהמשותף. תקלוט מה קורה בפסח, עם שלם יושב כל שנה ביום החמש עשרה לחודש הראשון (חודש ניסן) לסעודה עם אותם מאכלים (לפחות אותה מצה) וכל ההורים מספרים לבנים שלהם את אותו סיפור על השעבוד במצרים, היציאה משם וקבלת התורה

חיים :זה באמת מדהים

ירון: עכשיו בוא נעשה קצת סדר.

חיים :אני בעד

ירון: אז משה קיבל תורה מסיני, בכתב ובעל פה. הכתב עבר בכתב ובעל פה עבר בעל פה

חיים :עד כאן יש

ירון: אחרי חורבן בית שני רבי יהודה הנשיא, ראה שיש בעיה, יהיה קשה להמשיך לשמר את התורה שבעל פה רק בעל פה ויש להעלות אותה על הכתב. ואכן הוא העלה אותה לכתב.
חיים :נכון למדנו על זה בבית ספר, זה המשנה, נכון ?

ירון: נכון. החיבור הזה נקרא משנה והוא מחולק לשישה חלקים (סדרים) העוסקים בעיקר בפירוש המצוות המופיעות בתורה. לאחר שזה נכתב החלו דיונים על כך, מרבית הדיונים היו בבבל.

חיים :אז זה התלמוד הבבלי ?

ירון: יפה. התלמוד הבבלי מכונה גם גמרא.

חיים :אבל בגמרא הם כל הזמן מתווכחים ביניהם, אז מי צודק ?

ירון: כולם צודקים, אלו ואלו דברי אלוקים חיים

חיים: ??

ירון: הכל חלק מהאמת האלוקית כל אחד לפי ההשקפה שלו. כל אחד מהם החזיק בדעה אחרת, כולם מקובלות על הקב"ה, רק שכאשר צריך להגיע להחלטה איך בפועל נוהגים יש כללים לפיהם מחליטים, ומאותו רגע ואילך זהו רצון השם

חיים :מה השלב הבא ?

ירון:  לאחר מכן היו ספרים של שאלות ותשובות בנושא המצוות וההלכות, ולאחר מכן הגיע הרמב"ם ועשה סדר בכל התלמוד. הוא סידר אותו לפי נושאים ופסק להלכה איך צריך לנהוג בפועל.

חיים :ואחר כך ?

ירון: במקביל אליו עשו זאת גם הרי"ף והרא"ש, טוב אני לא רוצה לסבך אותך יותר מדי עם הרבה שמות ופרטים

חיים :אז אָל

ירון: בקיצר בסוף הגיע רבי יוסף קארו וכתב את השולחן ערוך ספר ההלכות המקובל על כולם. רק בחלק מהדברים האשכנזים חולקים ונוהגים לפי פסקי הרמ"א (רבי משה איסרליש)

חיים: אז מה יצא מכל השיעור היסטוריה הזה ?

ירון: שגם ההלכות שיש היום לא הגיעו משום מקום, אלא עברו מדור לדור ממשה רבינו, וגם מה שנקבע בהמשך על ידי חכמי ישראל זה חלק מרצון השם. ואדרבה, אפילו עוד יותר כי כאן מתבטא רצון השם שגם לנו יהיה חלק בתורה

חיים :אז תסכם קצת מה היה עד עכשיו

ירון:  יש בורא, הוא אינסוף, הוא בכל מקום, יש לו רצון, הוא גילה לנו את הרצון בתורה, גם התורה שבעל פה כולל החלקים שנכתבו על ידי חכמי ישראל הם חלק מרצון השם.

פייסבוק מייל

כותרות עיקריות

סיפורים
0

המעשה הוא העיקר - סיפור

לעיתים קרובות, יושבים חסידים ומתוועדים. המשפיע אינו מסתפק רק בהעברת מסרים, אלא מרבה לתבל אותם בסיפורים שונים, מהעבר וגם מההווה. מהי הסיבה לכך ? מדוע אינו מספיק להעביר את המסר עצמו ?
קראו עוד
קצרים
רוחניות
רוחניות