אימון אישי

יתרון העצבות

שי שור | כ"ו חשון התשע"ז | 27.11.16 | 12:27

למדנו כי העצבות היא דבר פסול לחלוטין. היא מהווה למעשה פתח, דרכו  מנסה הנפש הבהמית לחדור ולהשתלט עלינו. הנפש הבהמית משקיעה מאמץ רב להפיל אותנו לעצבות כיון שהיא יודעת שאם נהיה עצובים, נהיה כבדים ועצלים וממילא יהיה לה קל לנצח אותנו...  

יתרון העצבות (ה"מרירות")
 
כאשר העצבות באה בזמנים מסוימים מתאימים, עשוי להיות לה גם יתרון. לפעמים דווקא מתוך הירידה הגדולה מגיעים לעליה גדולה יותר. לעיתים חשים תחושה של כאב או תקיעות, ואזי דווקא מתוך הבכי והצער, אפשר להשתחרר ולעלות חזרה אל הדרך הנכונה.
אך גם במקרה זה, לעצבות יהיה יתרון רק אם תביא אותנו בהמשך לידי שמחה.

עצבות כזו נקראת מרירות. לא מדובר בעצבות שמפילה את האדם וגורמת לו לרצות ללכת לישון ולא לעשות דבר, אלא במרירות.  מרירות היא עצבות שגורמת לפעולה ממשית. מרירות באה כתוצאה מהתבוננות במצבה לא טוב ומביאה אותנו לרצון להשתנות, לרצון לפעולו להתקדם. זו לא מרירות כפי שאנו מכירים בשפה המדוברת - שפירושה התמרמרות ורחמים עצמיים, אלא התבוננות אמיתית של אדם במצבו שמביאה אותו למרירות על השפל שנמצא בו ולידי החלטה תקיפה לפעול כדילשנות ולהתקדם.

אז איך עושים את זה?

אכן אנו יודעים ומודעים עדכמה חשוב להיות בשמחה, אךמה לעשות... ? זה קצת קשה, ולא תמיד מצליחים...

מה מפריע לנו לשמוח? מה גורם לנו להיות מודאגים כל הזמן?

נחלק את הסיבות לשתי קטגוריות מרכזיות – דאגות גשמיות ודאגות רוחניות:

נתחיל בדאגות הגשמיות...

לכל אחד מאיתנו יש דאגות גשמיות וכולנו חווינו עצב מסיבות וחוויות שונות במהלך חיינו. הדאגה והעצב מונעים מאיתנו את האפשרות להיות בשמחה.
לעיתים אף ישנה סיבה אמיתית לדאגה כגון (חס ושלום ולא על אף אחד מאיתנו)-קושי בפרנסה, בעיה בריאותית,  תאונות דרכים, פיגועים, לא מוצאים שידוךמתאים, לא מצליחים לחיות בשלום בבית, לא מצליחים להביא ילדים לעולם ולא חסרות דוגמאות של דברים שמטרידים ומעציבים אותנו...

אז איך מגרשים את הדאגות האלו מהלב?
איך מנקים את הלב ועוברים ממצב נפשי של עצבות - לשמחה ומעצלות-לזריזות?             
על כך נלמד בשבוע הבא בע"ה...

 

שבוע טוב ומבורך וגאולה שלימה,

הרב שי שור,
                                    

פייסבוק מייל

כותרות עיקריות

סיפורים
0

המעשה הוא העיקר - סיפור

לעיתים קרובות, יושבים חסידים ומתוועדים. המשפיע אינו מסתפק רק בהעברת מסרים, אלא מרבה לתבל אותם בסיפורים שונים, מהעבר וגם מההווה. מהי הסיבה לכך ? מדוע אינו מספיק להעביר את המסר עצמו ?
קראו עוד
קצרים
רוחניות
רוחניות