קבלה

מחשבות טורדות

חסידות, תניא, מחשבות טורדות, קבלה, שי שור,

| י"ט חשון התשע"ז | 20.11.16 | 10:21

לפני כשבועיים עסקנו במחשבות הזרות המבלבלות את האדם ומטרידות אותו בשעת התפילה או לימוד התורה. הבנו אז כי מקורן בתחבולות הייצר, וכי יש לייעד להן זמן בשעת חשבון הנפש לפני השינה .

נשאלת השאלה - מה צריך להיות היחס כלפי מחשבות  זרות המופיעות באמצע היום כאשר האדם נמצא בעבודה , בשעת העסק ולא בשעת התפילה ?

התשובה היא כי גם אז אין זה מגיע מהקדושה , גם כאן זה מתחבולות היצר . הנפש הבהמית יודעת שאם נהיה עצובים מהמעשים הלא טובים, יהיה לה קל יותר להפיל אותנו בתאוות ובחטאים , לכן היא תחילה תוקפת אותנו על מצבנו הרוחני הלא מספק , ורק אחר כך תנסה להפיל ולהכשיל אותנו חלילה בעבירות .
וכאמור, גם אם העצבות היא מעבירות שעברנו צריך לדחות אותה לשעה שנקבעה מראש .

אך מה קורה כשנופלים הרהורים רעים לא על עניינים גשמיים , וגם לא על עבירות שעשינו בעבר , אלא על מצבנו העכשווי .

הנפש הבהמית מנסה לשכנע אותנו כי כרגע מצבנו אינו טוב ורוצה שנהיה עצובים מכך .

כלומר עד עכשיו דיברנו על מצב בו תוקפות אותנו מחשבות טורדות הטוענות כי אנחנו לא בסדר בגלל מעשים שעשינו בעבר , הפעם אנחנו מדברים על מצב שונה .

הנפש הבהמית כבר הבינה שאם תבוא ותטען בפנינו שאנחנו לא בסדר בגלל עבירות מהעבר לא נקשיב לה , אז היא באה וטוענת מה לגבי המצב העכשווי , היא טוענת בפנינו כי אף על פי שלא עברנו עבירות או שכבר עשינו עליהן תשובה , בכל אופן כרגע גם ללא עבירות מצבנו ירוד כיוון שיש לנו מחשבות לא טובות כל הזמן , מחשבות כפירה , ספיקות באמונה , מחשבות ניאוף , תאוות וכד `.

הנפש הבהמית באה ואומרת לנו שלמרות כל מאמצינו נשארנו אותו הדבר. עדיין יש בנו רע , ולא נראה באופק סימן שהרע הזה עומד להיעלם , אדרבה הוא הולך ומתגבר !

ממצב כזה צריך לשמוח ! כן לשמוח .

ולכאורה ממה יש לשמוח , אני הרי מרגיש שיש בי רע ?

השמחה צריכה להיות מכך שאצליח להסיח את דעתי ממחשבות אלו ובכך אקיים את המצווה של " ולא תתורו אחרי לבבכם ואחרי עיניכם אשר אתם זונים אחריהם ".
כלומר, השמחה היא לא מהמחשבות הרעות עצמן אלא מכך שהמחשבות הללו נתנו לי צ` אנס לעשות מצווה נוספת ולחזק בכך את הקשר שלי עם הקב " ה .


לדעת את מקומנו...
 
יחד עם זאת כדאי לדעת כי שורש המחשבות הללו מלכתחילה נעוץ בהסתכלות לא נכונה שלנו ומהערכה עצמית שגויה של דרגתנו האמיתית. זו עוד דרך של הנפש הבהמית להפילנו- לגרום לנו תחושה של גאווה ויישות על דרגתנו הרוחנית הגבוהה: אדם עשוי לחשוב את עצמו כצדיק שביטל את הרע שבו וכאשר נופלת מחשבה שלילית שסותרת זאת, הוא נופל ברוחו ומתעצב.

יש לזכור כי למעשה גם בבינוני שלא נכשל ולא חוטא קיימת נפש בהמית ולא נהפך הרע שבו לטוב לגמרי... ועל כן לא ניפול ולא נתעצב אלא נתחזק ונמשיך לטפס ולהעפיל בעבודת ה`, ומתוך שמחה J


ולסיום, נזכיר שוב לכולנו , כי חשוב ומומלץ להוסיף בייחוד מחודש כסלו והלאה , בלימוד פנימיות התורה , תורת החסידות , המביאה לחיבור פנימי עם הבורא , ומזרזת את הגאולה השלימה בהיותה " טעימה " מסודות התורה כפי שתתגלה בבוא הגאולה כנאמר " תורה חדשה מאיתי תצא , כידוע , מצווה לטעום ממאכלי השבת עוד טרם כניסתה , וטעימה זו מזרזת ומביאה את הגאולה השלימה עכשיו ממש ! J

 

שבוע טוב ומבורך , בשורות טובות , ושנזכה כולנו לגאולה האמיתית והשלימה במהרה ובטוב הנראה והנגלה ,

 

פייסבוק מייל

כותרות עיקריות

סיפורים
0

המעשה הוא העיקר - סיפור

לעיתים קרובות, יושבים חסידים ומתוועדים. המשפיע אינו מסתפק רק בהעברת מסרים, אלא מרבה לתבל אותם בסיפורים שונים, מהעבר וגם מההווה. מהי הסיבה לכך ? מדוע אינו מספיק להעביר את המסר עצמו ?
קראו עוד
קצרים
רוחניות
רוחניות