יהדות ומדע

לוח השנה

לוח השנה היהודי נראה על פניו כמו עוד מקבץ דפים שאוגר בתוכו אזכור תאריכים שונים, אך לאמתו של דבר הוא יותר מסתם לוח שמכיל בתוכו שמות ותאריכים.

| כ"ז אלול התש"ע | 06.09.10 | 00:00

לוח השנה היהודי הוא לוח עם נשמה אשר לתאריכים המאוזכרים בו ערך מוסף וניחוח ייחודי. כל פינה וכל אות בלוח השנה היהודי מקפלות בתוכן היסטוריה רבת  שנים ועולם עשיר ומלא תוכן אשר הצצה חטופה בלוח מגלה לנו טפח ממנו.

ללוח השנה היהודי חלק גדול ונכבד גם בהנצחת תולדות עמנו והעברת מורשת ישראל לדורות הבאים, מאברהם אבינו ומשה רבנו ועד לימינו אלה. די אם ניקח תאריכים מוכרים כמו כ"ה בכסלו – חנוכה או י"ד באדר – פורים כדי ללמד ולו במעט על התועלת הגדולה שמביא עימו הלוח. העם היהודי לדורותיו ידע מאורעות רבים, ואלו רשומים בלוח ההיסטוריה על תאריכיהם. כל תאריך שכזה מסמל אירוע רב משמעות שהותיר חותם בל ימחה על תולדות עמנו.

גם מקומם של החגים והמועדים בלוח השנה היהודי לא נפקד, והלוח נושא בתוכו את כל אוצר החגים, ר"ה ויוהכ"פ, חג הסוכות חג הפסח וחג השבועות.

לוח השנה מהווה בעצם את הציר המרכזי של החיים, הציר שמאגד בתוכו את כל האירועים, החל מימי הולדת בריתות וחתונות וכלה באירועים מיוחדים ועד לימי זיכרון. לוח השנה מכיל את כל אלה ועוד הרבה יותר

בנוסף לכל זה, לוח השנה היהודי מכיל גם את שעות הזריחה והשקיעה החשובות ביותר עבור כל שומר תורה ומצוות המקפיד על ג` תפילות וקריאת שמע של שחרית בזמנן.

עבור חסידים ואנשי מעשה, מקפל בתוכו לוח השנה גם את ימי ההילולא של ראשי ואבות החסידות לדורותיהם ואת חגי ימי החסידים שזכינו להם בשלוש מאות השנים האחרונות.

לוח השנה ממלא מגוון רב של תפקידים, החל מספר היסטוריה וגיאוגרפיה וכלה בשעון אורלוגין עתיק, כשבאמצע הוא משמש גם מורה דרך ומקור השראה מפעם לפעם

 לסיכומו של דבר, מקום של כבוד שמור ללוח השנה היהודי בספרייה היהודית, והוא מהווה יצירת פאר. לוח השנה היהודי נושא עימו מסר ובשורה עבור כל יהודי באשר הוא, חילוני, דתי, ירא שמיים ובעל זיקה למסורת, שילוב של עבר והווה בתקווה לעתיד מפואר. 

פייסבוק מייל

כותרות עיקריות

סיפורים
0

המעשה הוא העיקר - סיפור

לעיתים קרובות, יושבים חסידים ומתוועדים. המשפיע אינו מסתפק רק בהעברת מסרים, אלא מרבה לתבל אותם בסיפורים שונים, מהעבר וגם מההווה. מהי הסיבה לכך ? מדוע אינו מספיק להעביר את המסר עצמו ?
קראו עוד
קצרים
רוחניות
רוחניות