חגים ומועדים

פסח - שבועיים ימים תאכלו מצות

אם חשבתם שלהאכיל פרות כשר לפסח קל יותר מלהאכיל בני אדם לפסח, טעיתם.

| ו' ניסן התש"פ | 31.03.20 | 21:26

חמורו של רבי פינחס בן יאיר לא אכל מהשעורים כיוון שלא היו מעושרים. בהקשר לכך נאמר בגמרא "אם ראשונים בני מלאכים אנו בני אנשים ואם ראשונים בני אנשים אנו כחמורים ולא כחמורו‬ ‫של רבי חנינא בן דוסא ושל רבי פנחס בן יאיר אלא כשאר חמורים"

כלי התקשורת נהנים לפרסם טרום פסח את הידיעה הססגונית לפיה: "אפילו הפרות יאכלו כשר לפסח". אך מעטים מודעים להקיפו של מבצע ענק זה, על כך שלמעלה מ: 150 אלף פרות בכ- 900 רפתות הפרוסות מראש הנקרא ועד הערבה, יחמירו אף יותר מבני האדם, וייזהרו מ "משהו חמץ" כבר שבוע לפני פסח. ויאכלו כשר לפסח במשך שבועיים ימים...  

עד לפני כ- 6 שנים היו אוכלות הפרות כשל"פ אף חודש לפני החג, מאכלים אלו גרמו לפרות לבעיות עיקול חמורות ולירידה בתפוקת החלב. מאז כהונת הרב זאב וייטמן כרב תנובה, בוצעה מהפיכה של ממש בעניין: הותקנו בכל הרפתות מערכות פילטרים דקות ביותר, דרכם מחויבים הרפתנים להעביר ולסנן את החלב טרם כניסתו למיכל, סינון זה מונע חדירת גופים זרים העלולים להיות חמץ, למיכל החלב, ובמילא מאפשר לפרות להמשיך לאכול חמץ עד ימים ספורים לפני הפסח, וחסל סיפור בעיות עיקול...

אם חשבתם שלהאכיל פרות כשל"פ קל יותר מלהאכיל בני אדם לפסח, טעיתם. ההכנות יתחילו כבר בראש חודש שבט, עת מבקרים משגיחי הכשרות בנמל אשדוד כדי לקבל את גרגירי התירס, דורה, או הסויה, בכדי לוודא כי לא מעורבים בהם שאריות חיטה. לאחר מכן יש להכשיר ולנקות את מחסני איסום הגרגירים. כמו"כ יש צורך בהכשרת מכונות הגריסה בהם גורסים במשך השנה אף שעורה וחיטה. מכאן יעברו המשגיחים למכוני התערובת בהם מכינים את התערובת לפרות, גם מכונים אלו יש להכשיר ולנקותם משאריות החמץ המעובד בהם במהלך השנה. משם ימשיכו המשגיחים למרכזי המזון שם מאוחסנת התערובת לפני העברתה לרפת. מכאן ימשיכו המשגיחים לרפתות לוודא את ניקיון האבוסים לפני תחילת ההזנה במזון כשר לפסח, ולעקוב שהרפתנים ממלאים אחר ההוראה שאין להזין את הפרות בחמץ.

עד לפני כמה שנים נזהרו מהזנת הפרות בחיטה בפסח מחשש שהחיטה תירטב ותחמיץ. אז נצפתה ירידה דרסטית בתפוקת החלב ובעיות רבות במערכת העיכול. או אז הועלה הרעיון כי בעצם רק הגרעין הוא המחמיץ, ולא הגבעול. בירור קצר אצל גדולי ההלכה העלה, כי אכן ניתן להזין את הפרות בגבעול החיטה לפני תחילת היווצרות הגרעין. לשם כך קבוצה נוספת של משגיחי כשרות פושטים על שדות החיטה כדי לבדוק חלקות בהם החיטה לא החלה להבשיל ורק אז יאשר המשגיח את קצירת החיטה הכשרה לפסח, שהיא גבעול החיטה לפני היווצרות הגרעין, ואף קודם היווצרות ה`חלב`, שממנו מתהווה גרעין החיטה.  ובזכות הרעיון של חיטה כשל"פ שעלה כאמור רק בשנים האחרונות, פחתו מאד בעיות העיכול אצל הפרות ותפוקת החלב אינה פוחתת בימי הפסח.

פייסבוק מייל

כותרות עיקריות

סיפורים
0

המעשה הוא העיקר - סיפור

לעיתים קרובות, יושבים חסידים ומתוועדים. המשפיע אינו מסתפק רק בהעברת מסרים, אלא מרבה לתבל אותם בסיפורים שונים, מהעבר וגם מההווה. מהי הסיבה לכך ? מדוע אינו מספיק להעביר את המסר עצמו ?
קראו עוד
קצרים
רוחניות
רוחניות