חגים ומועדים

שלושים יום קודם החג

עבדים היינו? ומה עתה? בני חורין?!?!?!

| כ"ז אלול התש"ע | 06.09.10 | 00:00

סוף סוף תמו ההכנות הארוכות והמייגעות לחג הפסח והחג פרש לו את כנפיו ונכנס. כעת, כשכולנו מעבירים בשלווה את ימי חול המועד העליזים, זהו הזמן המתאים לתת את הדעת על מסע הניקיונות המפרך שקדם לחג.

בדרך כלל כשמדברים על הניקיון לפסח זה כדי לתת טיפים או עצות, אך הפעם אני רוצה להתמקד בנקודה שונה קצת, להאיר את עניין הניקיון היסודי הזה מזווית אחרת. ברוב בתי ישראל ככולם נכנס משטר הניקיון וההכנות לליל הסדר, מי פחות ומי יותר.

והשאלה הנשאלת היא, האם מישהו נתן את דעתו פעם על ההיגיון שבדבר? שוו בנפשכם: שש מאות ושלוש עשרה מצוות נתן לנו בורא עולם, מתוכם עם כמה עשרות אנו באים במגע יום יומי ועוד מספר לא מבוטל בהם אנו נתקלים בתקופות מסוימות במהלך השנה, ואף על פי כן, ההקפדה על אף לא אחד מהם לא מגיעה לרבע מההקפדה הנהוגה בעניין ניקיון הפסח במרבית בתי ישראל ואפילו בקרב אלה שאינם נמנים על שומרי המצוות! מהו ההסבר לכך? וכי מה המיוחד במצוות הפסח או יותר נכון בעניין הניקיונות לפסח שדווקא בו מהדרים בני ישראל בצורה כה יוצאת דופן? התשובה לדעתי נעוצה בהזדמנות הפז המיוחדת ויוצאת הדופן הלזו שהעניק בורא עולם לעקרות הבית היהודיות.

כל עקרת בית ממוצעת מסתובבת לה כל השנה במצב רוח שנע בין דאגה לחרדה בעניין ניקיון הבית. כאן בגד לא במקום, שם לכלוך על הרצפה, ועוד כהנה וכהנה דברים שמוציאים אותה משיווי משקלה. שלא לדבר כבר על האיסטניסיות חולות הניקיון, שבכלל יוצאות מדעתן.

והנה, הפתעה: כמתנה מיוחדת העניק בורא העולם לעקרות הבית - חג של ניקיון. שבוע שלם של ניקיון מוחלט ועוד תקופה בלתי מוגבלת לפני כן שתלויה בשיקול דעתה של בעלת הבית. וכי איזו עקרת בית מוצלחת לא תשוש למתנה שכזו? ממש משמים! וכך נמנו וגמרו להן עקרות הבית לקבל מצווה זו של הכנת הבית ל"בל יראה" של פסח למצוות עשה החשובה ביותר בשנה, ולצורך כך רתמו גם את הבעלים ואת שאר בני המשפחה כשבידן הטיעון המשכנע: חג הפסח! אם חג הפסח מגיע – זה אומר שצריך לפתוח את כל הארונות ולעשות סוף סוף סדר בבלגן ולהחליט באיזה בגדים עוד משתמשים ואת איזה זורקים. אם חג הפסח מגיע – זה אומר שיש לפתוח את המגירות העמוסות שיד אדם לא נגעה בהן כבר שנה שלימה ולעשות בהן סדר אחת ולתמיד.

אם חג הפסח מגיע – זה אומר שיש לעלות לבוידעם ולראות איזה כלים עוד ראויים לשימוש ואיזה לא. ואם ישאל השואל: מה הקשר? תשובה מוכנה לעקרת הבית בפיה: חג הפסח! מכיוון שפסח מגיע ויש לנקות את הבית, זו הזדמנות מיוחדת דרך אגב לעשות סדר בכל הבלגן!  וכך יצא שחג כה חביב שהעניק לנו בורא העולם ברוב טובו, הפך לעונש עבור מרבית האוכלוסייה משום התכונה הבלתי פוסקת שלפניו אחריו ובאמצעו, והאבסורד הגדול ביותר הוא שבכל זה עוד מאשימים את אלוקים! אז רבותי, הבה נתעשת, נחזיר את הדברים לפרופורציות, אכן הקב"ה ציווה לנקות את הבית מחמץ, אין זה אומר שצריכים להשתגע ולהפוך להיות אובססיביים לניקיון בשביל זה, וזה גם לא אומר ששבועיים לפני פסח הבית צריך להיראות כמו תחנת רכבת שאין בה מקום לזוז ולא לתפקד כראוי.

אפשר גם אפשר להתכונן לפסח כיאות ויחד עם זה לשמור על צביון ראוי לבית, אם רק מקיימים את דברי הקב"ה כפי שהם ולא מוסיפים עליהם ולא הופכים את פסח לחג הניקיון דבר שמעולם לא נצטווינו עליו.

אינני בא חלילה להטיף לבאלאגאניזם, להיפך, הניקיון הוא דבר חשוב, אך לא רק לפני פסח, ולא יותר לפני פסח, ומי שהוא בכל זאת אובססיבי לניקיון שידאג כל השנה שביתו יהיה נקי ולא רק לפני פסח, ואם הוא לא מסוגל ובשל כך הוא מתעקש להפוך את ביתו לפוגרום לפני פסח, שידע שהוא עושה את זה בגלל הטבע והאמביציה האישיים שלו ולא בגלל שאלוקים ציווה זאת! 

הבה נבלה בנעימים את ימי חול המועד שעוד נותרו, כי עוד מעט כבר צריך להתחיל להתכונן לפסח של שנה הבאה...

בברכת קיץ בריא ושמח!

פייסבוק מייל

כותרות עיקריות

סיפורים
0

המעשה הוא העיקר - סיפור

לעיתים קרובות, יושבים חסידים ומתוועדים. המשפיע אינו מסתפק רק בהעברת מסרים, אלא מרבה לתבל אותם בסיפורים שונים, מהעבר וגם מההווה. מהי הסיבה לכך ? מדוע אינו מספיק להעביר את המסר עצמו ?
קראו עוד
קצרים
רוחניות
רוחניות